Veerkrachtig verder

Wie had kunnen bedenken dat corona niet alleen onze gezondheid, maar ook ons werk zo op zijn kop zou zetten! Toch zijn er ook bijzondere dingen gebeurd in het afgelopen jaar, lichtpuntjes in deze donkere tijd. Annemieke Krijgsman, manager Stafafdeling, vertelt wat het afgelopen jaar betekende voor haar afdeling.

“Hoewel we minder zichtbaar zijn op de zorgafdelingen, werden ook wij geleefd door de crisis. De Stafafdeling bestaat uit team leren & ontwikkelen, personeel & organisatie, communicatie, kwaliteit & innovatie en de coördinatie van vrijwilligers. In totaal werken er 22 medewerkers met 270 jaar aan kennis en expertise! Waar het jaarplan normaal gesproken richting geeft aan de invulling van het werk, was dit door corona totaal veranderd. “

Voorwerk

“Toen het coronavirus eind april bij de eerste bewoner in het Parkhuis geconstateerd werd, was er al veel voorwerk verricht. Preventieve maatregelen en richtlijnen waren gecommuniceerd, familie werd op de hoogte gehouden van wat er achter de gesloten deuren van onze locaties gaande was en gepensioneerden waren benaderd of ze in geval van nood bereid waren om te komen werken. Er lag een noodscholing klaar en contacten met uitzendbureaus waren gelegd. Ook was bij alle medewerkers van het Ondersteunend Bedrijf en de Staf geïnventariseerd welk deel van hun werk noodzakelijk was voor de continuïteit en hoeveel uur zij daarnaast in de zorg zouden kunnen ondersteunen.
We leken er klaar voor… maar niets had ons voorbereid op de impact van de enorme corona-uitbraak. Ondanks onze gezamenlijke jarenlange ervaring in het Parkhuis, was het zoeken naar de juiste oplossingen. Gelukkig is er nog zoiets als je gezonde verstand gebruiken en gewoon beginnen. Dat hebben we dan ook gedaan! Agenda’s werden omgegooid en werktijden werden uitgebreid naar de avonden en weekenden voor onder meer de volgende werkzaamheden.”

Hulp op de zorgafdeling

“Op diverse momenten zijn extra zorghulpen aangenomen en recent is een scholing opgezet voor de mensen uit de horeca, zodat ze snel startklaar zouden zijn. Een aantal medewerkers hebben de eigen werkzaamheden laten vallen en zijn de zorg gaan helpen. Ook werd hulp geboden bij de verhuizing van cliënten en werd ondersteund bij het regelen van runners of het mogelijk maken van beeldbellen door studenten.”

Ondersteuning en herstel van medewerkers

“Bij de eerste golf is vrijwel direct een tijdelijke P&O-hulplijn opgezet voor vragen en zorgen van medewerkers. Er is veel aandacht geweest voor blijken van waardering in de vorm van een kaart, kadootje, bloemen en een leuke pizzaoven-actie. Helaas werden veel collega’s geraakt door het virus. Alle positief geteste collega’s hebben bloemen gekregen, geregeld door de personeelsadministratie. De impact van de crisis is enorm en daarom is een herstelplan Veerkrachtig Verder opgezet met onder andere teambijeenkomsten, lotgenotencontact en mentale zorg.”

Projecten

“Het team leren & ontwikkelen gooide de inrichting van de Parkhuis Academy (ons digitaal leersysteem) 180 graden om en maakte dit digitale platform in korte tijd met slechts een paar mensen klaar voor gebruik.”

Communicatie, informatie en administratie

“Er zijn kaarten en posters ontwikkeld en dagelijks updates op intranet en de website geplaatst. Er zijn gegevens verzameld voor het onderzoek van het Amsterdam Universitair Medisch Centrum naar de verspreiding van corona binnen verpleeghuizen. Honderden brieven zijn opgesteld voor vertegenwoordigers van onze cliënten om hen op de hoogte te houden en de pers werd veelvuldig te woord gestaan. In korte tijd moest alle informatie aangeleverd worden om de zorgbonus aan te vragen. Klussen die er allemaal bij komen en vele uren extra werk vroegen. Er zijn vele dagen van 12 uur gemaakt om dit allemaal voor elkaar te krijgen en er werd intensief samengewerkt met de salaris- en cliëntenadministratie. “

Beleid

“Toen bezoek weer mogelijk was, werden per locatie bezoekregelingen vastgesteld. Het testbeleid en allerhande maatregelen en richtlijnen werden omschreven in procedures en toegankelijk gemaakt voor medewerkers. De vele wijzigingen vanuit de overheid werden hier keer op keer in verwerkt. Er werd een coronahandboek opgesteld door de beleidsmedewerkers in afstemming met het coronapreventieteam, de zorgmanagers en de projectcoördinator zorg.”

Testen

“Na veelvuldig contact met de GGD over het ontbreken van testcapaciteit, richtte onze P&O afdeling tientallen eigen teststraten in. Inmiddels zijn er al duizenden testen uitgevoerd met de daarbij behorende administratie en coördinatie. Urenlang zijn testuitslagen doorgebeld tot in de late uurtjes.

En het ‘gewone werk’ ging door…
Kortom, de coronacrisis vroeg ook van de collega’s op de Stafafdeling een andere werkwijze, inzet en flexibiliteit. En dan is het heel bijzonder om te zien hoe iedereen de schouders eronder zet en zich elke dag weer inzet. Samen gaan we Veerkrachtig Verder. “