Terug

Verwijspunt 078

Eind november 2021 was het zover: de lancering van het Verwijspunt 078. Hét centrale aanspreekpunt voor verwijzers in regio Dordrecht die op zoek zijn naar een passende plek in de ouderenzorg voor hun patiënt.

“Verwijspunt 078 kun je het beste omschrijven als een plek waar vraag en aanbod voor de intramurale ouderenzorg wordt samengebracht”, vertelt projectmanager Jone Oosterhoff. “Het platform zorgt ervoor dat een cliënt sneller én in een keer op de juiste plek geplaatst wordt. Het biedt veel voordelen voor de verwijzers en de cliënt is sneller geholpen. Het mes snijdt dus aan twee kanten.”

Meer duidelijkheid
Dat was vroeger nog wel een anders. “Voorheen kwam het voor dat een patiënt werd doorverwezen door de huisarts naar ouderenzorgorganisatie X. Die had geen plek en retourneerde de aanvraag weer naar de huisarts. In zo’n geval moest de huisarts op zoek naar een andere zorgorganisatie en daar opnieuw een aanvraag indienen. Zo kon een verwijsproces lang duren en blijven ‘hangen’. Als een rotonde waar je rondjes op blijft lopen, maar niet verder komt. Het gevolg was niet alleen een langere wachttijd voor de cliënt, maar ook veel administratieve rompslomp voor de verwijzer” licht Jone toe. “Ook kwam het wel eens voor dat mensen door een gebrek aan overzicht op een verkeerde plek geplaatst werden. En daarna weer moesten wisselen van zorgaanbieder. Dat is voor niemand fijn en wil je altijd voorkomen.”

Samenwerking in de regio
Het besef dat het proces efficiënter kon ontstond bij de VVT alliantie Waardenland – een samenwerking van twaalf ouderenzorgorganisaties in de regio Waardenland en zorgkantoor VGZ. “De komende jaren is de verwachting dat de schaarste in de ouderenzorg toeneemt. De regio wil daar goed op voorbereid zijn en snel kunnen schakelen” aldus Jone. “Voor de realisatie van het verwijspunt sloegen zeven zorgaanbieders in Dordrecht, Hendrik-Ido-Ambacht en Zwijndrecht de handen ineen: Het Parkhuis, Het Spectrum, PZC Dordrecht, Swinhove Groep, De Merwelanden, De Blije Borgh en Leger des Heils. Dat had nog best wat voeten in de aarde, want iedere organisatie heeft natuurlijk zijn eigen manier van werken. Ook de systemen waarmee gewerkt werd verschilden onderling. Een goede voorbeding om alles op één lijn te krijgen was dus noodzakelijk.”

Hoe werkt het?
Inmiddels is alles naar wens ingericht en is regio Drechtsteden koploper in Nederland op dit gebied. Jone legt uit hoe het Verwijspunt 078 werkt: “De aangesloten zorgorganisaties geven hun beschikbare plaatsen door via een centraal systeem. Zo is er snel inzicht wie plek heeft en voor welk type cliënt (welk ziektebeeld). De verwijzer legt de aanvraag voor bij het Verwijspunt 078. Vervolgens zoeken ervaren triagisten van het verwijspunt een passende plek voor de cliënt. De voorkeur van de cliënt is hierbij altijd leidend. Als iemand bijvoorbeeld een voorkeur uitspreekt voor een specifieke zorglocatie, dan proberen we dat te realiseren. Door het overzicht is een passende plek sneller gevonden.”

Twee fasen
In november 2021 ging de eerste fase van het Verwijspunt van start. Die richt zich op alle kortdurende vormen van intramurale zorg. In fase twee (najaar 2022) komen daar ook de langlopende vormen bij. “Regio Drechtsteden is de eerste regio in Nederland die ook de stap naar een verwijspunt voor langdurige zorg neemt. Een interessante ontwikkeling waar ook de zorgkantoren graag bij betrokken zijn” vertelt Jone enthousiast. “We mogen trots zijn op wat we als regio al hebben bereikt. Achter de schermen is hard gewerkt. Door de stuurgroep, regiegroep, projectgroepen. En ook door de externe partners en bureaus. Samen hebben we ervoor gezorgd dat we in 2021 ‘live’ konden met Verwijspunt 078. En er staan ons nog veel mooie ontwikkelingen te wachten.”